senang..senang klik bah ni..

Tuesday, April 19, 2011

SaBar SepAruh daRipada ImaN

SABAR..apakah makna sabar..sabar ialah tenang dalam segala Hal..tidak mengeluh,tidak menyesali,dan tabah dalam menghadapi segalanya..Musibah,dugaan yang datang tanpa di undang perlu di hadapi dengan tenang..


Seperti Aku..aku tetap sabar menghadapi segala dugaan ini,mungkin aku pernah membuat silap..aku memohon keampunan daripada yang Maha Esa dan berharap diberikan rezeki untuk mewariskan aku serta suami ku di dunia ini,MOga diperkenaan kan..Amin..korang-korang tolong doakan yer...


sabar dan redha pasti ada hikmanya..



BALASAN SYURGA PADA YANG SABAR

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda di dalam Hadis Qudsi: Allah s.w.t berfirman:

"Tidak ada balasan kecuali syurga bagi hambaku yang beriman yang telah Aku ambil kembali kekasihnya (Aku mematikan seseorang yang disayanginya seperti anak, adik-beradik dan sesiapa sahaja yang di sayangi oleh seseorang) dari kalangan penghuni dunia dan dia hanya mengharapkan pahala daripadaKu (dengan bersabar). " (Hadis riwayat Imam Bukhari).


Kesimpulan Hadis:

1- Tabah dan sabar menghadapi musibah adalah merupakan tanda-tanda kesempurnaan iman manakala keluh-kesah dan bimbang adalah merupakan tanda-tanda kelemahan iman.

2- Keagungan ganjaran tabah menghadapi musibah.

3 comments:

Kak Mahh said...

Banyak kelebihannya jika kita BERSABAR.

Muhammad Helmi said...

ada sebab tjadi nya musibah itu...

BoyzToyz Ladie said...

ya betul2..sabar ada kunci kejayaan..
kalau tak sabar nnti jadi porak peronda plak dunia ini..:)

digoyang pica-pica..

MyEm0.Com heloo...sambil baca-baca jemput minum kopi yer..dan jangan lupa sila klik si nuffnang itew...terima kasih..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...