senang..senang klik bah ni..

Saturday, July 2, 2011

Tips membeli belah SEORANG DIRI

Hiiii...hari ni kita main tips-tips pulak yerr..di harap kan tips-tips dapat membantu didalam kehidupan harian kita semua...



Sekirannya anda memeang jenis yang suka bersendirian tatkala membeli belah,seperti saya inew...eloklah jika anda praktikan perkara di bawah ini:



1.Rancang dan batasi perbelanjaan Kamu,lebih elok jika kamu sediakan senarai barang yang hendak di beli,dan pastikan juga anda sendiri patuh pada senarai tersebut.


2Jika kamu mempunyai kad kredit lebih baik elakkan,biasakanlah dengan mengunakan wang tubai untk mengehadkan perbelajaan kamu.


3.Jangan mudah percaya semua didengar mahupun dilihat.Sememangnya manusia sudah terpengaruhdengan perkara yang menarik perhatian.

4.MEMBELI KETIKA ANDA MEMERLUKANNYA.JANGAN PULA BELI TETAPI KAMU SENDIRI TIDAK TAHU KEPERLUANNYA.

5.Kamu boleh memastikan mutu kegunaan barangan yang dibeli tidak terjejas atau hampir terjejas.

6.Jadilah seorang pembeli yang bijak,bandingkan terlebih dahulu harga dan kuantiti dengai kedai-kedai yang lain sebelum membuat pembelian.anda perlu tahu hak anda sebagai penguna..(sekarangkan ada 1 klik..mudah untuk kamu bandingkan harga)

7.Gunakan Bakul kecil dan elakkan Troli.ini secara tidak langsung dapat mengurangkan kecederungan dan keiginan anda untuk berbelanja lebih.

8.BERBELANJA APABILA ANDA BERADA DALAM KEAADAAN KENYANG,AMALAN INI DAPAT MENGELAKKAN ANDA DARIPADA TERGESA-GESA DAN MEMBUAT PILIHAN DENGAN LEBIH TENANG...

9.Semak harga yang dikemukankan dengan harga yang tercatat pada resit dan jumlah barang yang dibeli.

10.Buat tuntutan jika terdapat perbezaan samaada dari segi harga,kualiti,keselamatan,dan kesahihan barang yang di beli..

11.Berjalan atau gunakan pengangktan awam.ia dapat menghadkan hasrat kemampuan kamu untuk membeli barangan yang tidak diperlukan.

12.Anda haruslah ingat ketika membeli,ia perlulah berdasarkan keperluan dan kemampuan.bukan mengikut PERASAAN atau KEINGINAN..



ALAH MEMBELI.....MENANG MEMAKAI...

No comments:

digoyang pica-pica..

MyEm0.Com heloo...sambil baca-baca jemput minum kopi yer..dan jangan lupa sila klik si nuffnang itew...terima kasih..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...